Hakukonemainonta (SEM) on markkinoinnin historian kustannustehokkainta täsmämainontaa

Kansainvälisesti katsoen hakukonemainonta on Suomessa edelleen aliarvostetussa asemassa, vaikka sitä on tehty myös siihen erikoistuneiden toimistojen kautta jo 15 vuoden ajan. Silti jatkuvasti törmää markkinointipäättäjiin ja yritysjohtajiin, jotka sanovat, että ”ei ole varaa tehdä sitä” tai ”ei ole budjettia panostaa” siihen tuhatta euroa kuussa enempää. Jos hakukonemainonta tarkkaan valitulla avainsanajoukolla tuottaa tuon panostuksen sitten 5-10-20-kertaisesti takaisin, niin miksi ihmeessä sitä ei tehdä enempää?

Econometrics Finlandin hakumainonnan kouluttajat ja asiantuntijat mittaavat ja analysoivat hakumainonnan lähtötilanteenne, teemme ilmaisen AdWords-tilin auditoinnin ja toimenpidesuositukset. Laskemme, kuinka tuottavaa hakumainontanne on tällä hetkellä, ja miten sitä voitaisiin parantaa. Ammattimaisten optimointiohjelmistojen ja älyteknologian avulla etenkin laajempia hakumainostilejä voidaan tehostaa huomattavasti, ja saavuttaa lisähyötyä siitä, että Google tietää käyttäjistä yhä enemmän jo siinä vaiheessa, kun nämä saapuvat hakukoneille. Niinpä esimerkiksi mainonnan bid-hallintaa voidaan nykyisin ohjata ”lennossa” sen mukaan, että esim. paluukävijöitä, aiempia asiakkaita, ostoprosessissa jo mukana olevia voidaan houkutella suuremmalla hintapanostuksella viemään ostotapahtuma loppuun, ja statistiikan mukaan harvemmin konvertoituvia voidaan houkutella edelleen ostoprosessiin, mutta selvästi pienemmin bid-panostuksin.

Olemme toteuttaneet Suomessa myös lukuisia tulospohjaisia hakumainonnan kampanjoita, joissa asiakas maksaa vain saavutetuista tuloksista. Tulospohjaiset kampanjan perustuvat mitattuun statistiikkaan esim. edellisen vuoden hakumainonnan saavutetuista tuloksista.

Mistä haluaisit kuulla lisää? Miten voimme auttaa? Haluatko kuulla referenssejä?